Datum: 08-07-2019
Dit weekend is The Vin nog naar Het Spaarne gevaren en verder over de Ringvaart naar Amsterdam, waar uiteindelijk is afgemeerd bij Willem III. Het laatste deel van de monstertocht door Nederland voert The Vin vandaag via de Weespertrekvaart naar Driemond en na het oversteken van het Amsterdam-Rijnkanaal met veel begeleidende boten over de Vecht naar Utrecht, waar de slotmanifestatie plaats vindt.
er zijn geen afbeeldingen gevonden
Op 17-7-2019 om 22:50 schreef Maarten Peters Projectondersteuner KiKaRoW rondje NL:
Dit weekeinde heeft iets dubbels. Het was een mooie afsluiting van een lang traject maar tegelijkertijd is Chris Gispen ons ontvallen. Samen met Albert was hij verantwoordelijk voor de opstart van KiKaRoW rondje NL druk doende met de route en hij zorgde dat we goed verzekerd op weg gingen. Het is alsof we een familie-lid kwijt zijn.
Op Zaterdag-ochtend leek er (in overdrachtelijke zin) geen wolkje aan de lucht te zijn. Toen Albert en ik om zeven uur bij de ZZV kwam zaten drie bruine koppen van het Reddingsmuseum al aan het ontbijt. We genoten van de warme croissants en de verse jus. De roeiers kwamen één voor één binnendruppelen. Na zoveel weekeinden liep de uitleg soepel. Iedereen trok zijn shirt en reddingvest aan en het protocol van de portofoon werd getest. Om acht uur vertrokken we samen met twee C-boten richting Noordzee kanaal. Ik kende de ploeg van de vorige keer en de Tjerk Hiddes voelt als een tweede thuis waar ik nu het derde weekend op mee vaar. Vanaf Zaandam is het maar een klein stukje richting Noordzeekanaal en dat is het moment de 26 ton staal een stuk zekerheid geeft als een grote coaster achterop komt. Via de groeps-app worden alweer de eerste foto’s gedeeld en in de verte zien we Spaarnewoude. The Vin neemt soepel de golven van de voorbij varende coaster en de stuur zit vorstelijk in de rood-lederen fauteuil en krijgt soms de wimpel in zijn gezicht. De ploeg neemt regelmatig pauze om wat te drinken en na een drie-kwartier neemt de laatste ZZV-C4 afscheid van ons. We lopen netjes op schema.
Zijkanaal-C duikt op aan bakboord en the Vin vraagt netjes om over te steken. We passeren de A9 en in de verte zien we het pittoreske Spaarndam opduiken. Op dat moment hebben we al een paar keer een licht buitje over ons heen gekregen maar het loopt soepel. In de sluis stappen de eerste wissels op de Tjerk. Buiten de sluis wordt gewisseld en de vertrekkende wissels worden netjes door een grote sloep naar de kant gebracht. Inmiddels is er een grote groep boten van het Spaarne aangeschoven. Dat maakt ook nu weer grote indruk. Terwijl ik op het voordek sta zie ik allemaal vriendelijke gezichten die het initiatief van harte ondersteunen. Het is nog even spannend bij de Mooie Nel. Ik was mij niet goed bewust van het schema van het Spaarne. Ook hier is het geven en nemen en dan blijkt alles uiteindelijk soepel te lopen. De brugwachters in Haarlem waren ons goed gezind. Geen video bediende bruggen maar twee grote kerels die op hun zwarte dienstfiets van brug naar brug reden. Het verschil kon niet groter zijn met het begin van onze tocht. Toen voeren we op het brede kanaal met zijhavens die een paar honderd breed waren. Nu voeren we op het smalle meanderende Spaarne met aan weerszijden 16e en 17e eeuwse gevels. Op het NZ-kanaal kon de The Vin lekker door roeien. Hier moesten ze veel inhouden totdat de Tjerk onder de openstaande brug konden doorvaren.
Roeivereniging Het Spaarne had het grootst aangepakt met een mooie introductie en een uitgebreid dankwoord aan alle vrijwilligers. Ze waren een jaar bezig geweest met diverse activiteiten en o.a. door een Kika Academy hadden ze 16.334€ verzameld. Na een sublieme gazpacho gingen we snel weer op pad met een nieuwe ploeg richting ringvaart van de Haarlemmermeer. We kregen weer een mooie uitgeleide en de nieuwe ploeg zette er de vaart in. Tijdens dit stuk voer Manita met ons mee. Zij leidt de LATER-poly en vertelde enthousiast over hoe ze samen met Marry vanuit Rotterdam naar Utrecht gekomen was. Bij Halfweg/Zwanenburg zouden drie wissels staan. Dat klopte, maar ze stonden wel op twee plekken en Manita moest ook nog van boord. Dit resulteerde in een vertraging en de ploeg van de Tjerk werd zenuwachtig. De brugwachters in Amsterdam openen geen bruggen meer na zes uur en de Tjerk moest helemaal via de Kostverlorenkade naar het IJ varen en weer terug over de Amstel. De Geertje II bracht uitkomst vlak voor de Nieuwe Meer. Ik stapte over naar de Geertje II, bekend van de eerste drie weekenden. Heel belangrijk; ik wist dat de gastvrije Mary de koelkast van de Geertje II altijd goed
vult. Bij de sluizen van de Nieuwe Meer werden we ontvangen door een groot aantal bekenden van Michiel de Ruyter en familie. Dat blijkt ook achteraf het laatste moment dat we Chris zagen en spraken. Tien minuten nadat hij ons uitzwaaide heeft hij een hartstilstand gekregen en sinds dat moment hij is nooit meer bij kennis gekomen. Wij voeren
door; onwetend van het drama wat zich toen afspeelde.
Ook nu was een sluis het moment waar een grote aantal roeiboten zich bij ons aansloten. Het ging nu via de Stadion kade langs roeivereniging de Amstel naar Willem III. In een colonne van roeiboten, sloepen maar ook een stel suppende dames die een vrijgezellenfeest vierden, voeren we langs bekende wateren. Na een lange dag kwam de Utrechtse brug in het zicht met daarachter de steiger van Willem III waar zich inmiddels een grote groep verzameld had met o.a. leden van de Hoop. Men vertelde hoe zij destijds ook aangestoken waren door het Albert-virus en ook hier mochten we een mooie cheque ontvangen van €10.001,– Na een prima ontbijt en super-lunch kregen we ook nog eens copieus diner voorgeschoteld. Die avond kregen we van Jan-Koen het aangrijpende verhaal te horen dat zich op de parkeerplaats bij de Nieuwe Meer had afgespeeld en de onzekere toekomst van Chris. Dan realiseer je ook hoe we naar elkaar gegroeid waren.
De Zondag-ochtend begon vergelijkbaar als de vorige dag met een uitgebreid ontbijt. De twee koks konden trots zijn op hun resultaat. Alle roeiers stonden klaar en vertrokken om half-acht voor een van de langere tochten. De vraag was nog of we het zouden halen met alle bruggen, obstakels en diverse PR-momenten. Immers de planning met de sluis in Utrecht gaf weinig ruimte. Dit zou een dag zijn met veel KiKaRoeiers, survivors die ooit van de kanker genezen waren, al was het duidelijk dat veel van hun daar een prijs voor hebben moeten betalen. Charlotte vertelde over haar beperkingen maar ook over de twee vrolijke cadeautjes die ze heeft ontvangen en Jaap wees naar zijn zwangere vrouw die mogelijk op het moment van schrijven al bevallen is. De lachende foto’s spreken boekdelen. Vlak voor Weesp zwaaiden de roeiers van Willem III en de ‘Hoop’ ons succes voor de rest van de route.
De oversteek naar het A’dam Rijn kanaal leek nog bijna gevaar te lopen aangezien een ‘video’ brugwachter nors reageerde op ons verzoek via het ge-eigende kanaal. Wij moesten even wachten. Even later bleken dat er maar vijf minuten te zijn en konden wij door en kregen we een paar grote binnenvaartschepen in het vizier die dreigend op ons afvoeren.
Gewoon wachten. Dan blijkt maar weer The Vin prima om kan gaan met klotsend water en even later voeren we door Weesp. Daar wachtte ons een volgend obstakel. Door een brand bleef een brug nog een kwartier open terwijl een grote groep van RV Weesp op ons wachtte. Er voer inmiddels een groep sloepen mee. Eén van hen bracht mij richting de roeivereniging waar we warm ontvangen werden. Zij weten wat het betekent als je dochter met kanker geconfronteerd wordt. Mooi dat Julie ook bij Weesp mocht instappen en dat R.V. Weeps € 9.679,– aan KiKaRoW mocht doneren.
Lees voor deel 2 verder onder de foto’s